Samlingssida för coronavirusets påverkan på svensk cheerleading
Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Välkomna till säsongen 20/21!
2020-08-20 09:45

Nu är säsongen äntligen igång och vi ser fram emot att få sätta igång alla träningar. Några lag har redan haft sin första träning och några startar upp under kommande vecka.

Även denna termin kommer påverkas av den rådande pandemin och vi har därför valt att ha kvar en del åtgärder utifrån dem rekommendationer som finns.

 

Information i samband med Coronaviruset (Covid-19)

 

Med anledning av Coronaviruset kommer träningarna fortsätta att ske under viss begränsning. Stunts och gymnastik får utföras under förutsättningarna att man har samma grupp aktiva under hela träningen. Träningarna  eller vissa delar av träningen kan komma att ske utomhus.

Haninge Kommun önskar även att vi fortsatt inte använder omklädningsrummen i hallarna och därför har vi beslutat att man byter om hemma innan och efter träning samt fyller på sin vattenflaska hemma innan träning. Begränsa dem saker man har med sig till hallen då vi kommer ha det med in till hallen. Slussningen av tränande lag som slutar sin träning samt börjar sin träning kommer ske utanför hallen, när de som tränat lämnat hallen får dem som ska träna gå in i hallen. Inga utomstående personer får vara med i hallen (vid behov av undantag ska dialog föras med lagcoach som tar beslut i varje enskilt fall).

 

Riktlinjer för att minska smittspridningen rekommenderas:

Innan/under träning

-        Undvik kollektivtrafik om det är möjligt.

-        Tvätta händerna med tvål och varmt vatten innan och efter träning

-        Byt om hemma innan träning.

-        Fyll om möjligt på vattenflaskan hemma innan träning.

-        Använd inte omklädningsrummen

Efter träning

-        Om du får symptom inom 2 dygn efter träning måste du meddela detta till din coach

-        Byt om hemma efter träning

 

 

Sjukregler:

-        Stanna hemma om du har något av följande symptom: Feber, hosta, ont i halsen, andningssvårigheter eller känner dig sjuk i kroppen.

-        När du är symptomfri måste du stanna hemma ytterligare i 48 timmar innan du får återgå till träningen.

-        Stanna hemma om du har varit i nära kontakt med en familjemedlem som har Covid-19 eller är svårt sjuk med ovan nämnda symptom. Om det har gått mer än 7 dagar sen din närstående blev sjuk och du inte uppvisar symptom är det okej att komma på träningen.

-        Om du nyligen rest utomlands eller till någon skidort måste du vara hemma i minst 7 dagar för att få komma på träning.

 

Vad kan du göra för att undvika smitta? (Allmän information)

·       Tvätta händerna ofta, med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.

·       Undvik att röra vid dina ögon, näsa och mun.

·       Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.

·       Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.

 

Ring 1177 om du har sjukdomssymptom.

Ring 113 13 för frågor om nya sjukdomen covid-19, orsakad av det nya coronaviruset.

 

 

Med vänliga hälsningar, Power Cheer Allstars